رئیس اتحادیه صنف مسافربری استان تهران در گفتگو با خبرگزاری میزان گفت: گرفتاری‌های زیادی گریبان گیر ما شده قیمت اتوبوس ۶۰۰ میلیونی ۴ میلیارد تومان شده است. رانندگان ترجیح می‌دهند این مبلغ را در بانک سرمایه گذاری کنند تا حداقل ۱۵ درصد سود به آن‌ها تعلق بگیرد و دیگر بیمه‌ای پرداخت نکنند و استهلاک ماشین هم نداشته باشند.

علی انصافی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تبعات آن گفت: قبلاً سرویس کارخانجات، ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها را تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری و علاوه بر آن سرویس‌های توریستی را ناوگان ما انجام می‌داد اما در شرایط فعلی  ۶۰ درصد این سرویس‌ها خوابیده است.
 
رئیس اتحادیه صنف مسافربری استان تهران افزود: از طرفی،برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی ماشین‌هایی با ظرفیت  ۴۰ نفر  ۲۰ نفر مسافر را جابهجا می کنند تا فاصله‌ها رعایت شود و این هم باعث بیکاری درصدی از راننده‌ها شده است.

وی گفت: حدوداً ۲سال است ماشین‌هایی مثل اتوبوس، مینیبوس و ون تولید نمی‌شود و قیمت این ماشین‌ها درصدخیلی زیادی بالا رفته به همین میزان هم لوازمیدکی گران شده و بهتبع هزینه حمل‌ونقل عمومی هم افزایش پیداکرده که این روی سفره مردم هم اثر بدی می‌گذارد، زیرا حملونقل شاهرگ حیاتی هر مملکت است.

انصافی ادامه داد: گرفتاری‌هایی زیادی گریبان گیر ما شده  قیمت اتوبوس ۶۰۰میلیونی ۴میلیارد تومان شده است. رانندگان ترجیح می‌دهند این مبلغ را در بانک سرمایهگذاری کنند تا حداقل ۱۵ درصد سود به آن‌ها تعلق بگیرد و دیگر بیمه‌ای پرداخت نکنند و استهلاک ماشین هم نداشته باشند.


وی گفت: دولت توجهی به این صنف ندارد در حال حاضر ناوگان حملونقل عمومی در اکثر کشورها از مالیات معاف هستند، اما در کشور ما چنین نیست.

رئیس اتحادیه صنف مسافربری استان تهران بیان کرد: دولت باید توجه داشته باشد که روی حملونقل عمومی سوبسید(یارانه) لازم را بدهد به دلیل اینکه ۳ درصد از مالیات ارزشافزوده‌ای که دولت دریافت می‌کند بابت کمک به حملونقل عمومی است که متأسفانه تابهحال به ما کمکی نشده است.

وی گفت: تابه حال بیمه بیکاری هم به هیچ راننده‌ای پرداخت نشده ما درخواست کردیم که ۳ ماه بیمه رانندگان به خاطر این که سابقه کار آن‌ها خراب نشود را دولت پرداخت کند، اما نشد با توجه به این که بالاترین حق بیمه را که حدود ۳۰ درصد از حقوق همه کارکنان و مشاغل است ما بابت بیمه سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کنیم که خدماتی مناسبی هم توسط این سازمان  ارائه نمی‌شود.


انصافی افزود: اداره مالیات هم هیچ توجهی نکرده که در سال گذشته اصناف کار نکرده اند که حداقل مالیات شغل راننده‌ها را نگیرند.

وی گفت: البته نسبت به ۴ یا ۵ ماه پیش وضعیت بهتر شده، ولی از اسفند ۹۸ تا به حال فشار زیادی روی ما بوده ما فقط از طریق سرویسی که به کارخانجات و بیمارستان‌ها می‌دهیم می‌گوییم که ۴۰ درصد از راننده‌ها کار می‌کنند.
 
رئیس اتحادیه صنف مسافربری استان تهران بیان کرد: مهم قسمت کار ما سرویس مدارس بود که سهم عمده‌ای از جابه‌جایی و حملونقل را دارد که در حال حاضر مدارس تعطیلشده‌اند و سرویسی هم انجام نمی‌شود.
 
وی در پاسخ به اینکه آیا پیشنهادی برای بهبود اوضاع دارید؟ گفت: باید ناوگان عمومی  را نوسازی کنند دولت اجازه بدهد که مثل باربری‌ها بتوانیم ماشین‌هایی با عمر ۳ سال از خارج از کشور وارد کنیم و برای واردات آنهم گمرک چیزی از ما نگیرد و یا دولت کمک کند.
 
منبع : خبرگزاری میزان