علي انصافي، رئيس اتحاديه مسافربري استان تهران:

 

خريد اتوبوس هاي دست دوم خارجي در شان کشورمان نيست/ چرا بايد يارانه هاي حمل و نقل تنها در اختيار شهرداري ها قرار گيرد؟!

 

رئيس اتحاديه مسافربري استان تهران در ضرورت نوسازي و به سازي ناوگان حمل و نقل شهري بيان داشت: سال هاي زيادي است که براي نوسازي و به سازي ناوگان حمل فرياد مي زنيم و به تمامي دولت ها و مسئولاني که مي توانستند به راحتي ناوگان فرسوده و مستهلک حمل و نقل را به سازي کنند گفته ام، اين شرايط در شان کشور ثروتمند و مردم لايق ايران نيست.

 

علي انصافي، رئيس اتحاديه مسافربري استان تهران در ادامه گفت: با شرايط مذکور که بارها مسئولان را در جريان آن قرار داديم، شنيده ها حاکي از اين است که مسئولان سعي دارند با خريد اتوبوس هاي دست دوم خارجي، مشکل حمل و نقل را حل کنند. در اين راستا رئيس کميسيون عمران شوراي شهر تهران به اين تصميم اعتراض کرده و بيان داشته، خريد اتوبوس هاي دست دوم خارجي به مصلحت نيست؛ البته که مصلحت نيست و در شان کشور ثروتمندي مثل ايران نخواهد بود. يک درصد جمعيت جهان را داريم اما ۱۰ درصد از ثروت جهان در اين کشور است. به هيچ وجه نبايد روزگارمان اين چنين باشد .

وي افزود: ۳ درصد از ماليات ارزش افزوده براي کمک به حمل و نقل عمومي و ۲ درصد از فروش شرکت نفت هم براي کمک به حمل و نقل عمومي اختصاص دارد؛ اما هيچ يک محقق نشده است. اين در حالي است که حمل و نقل شاهرگ حياتي هر کشوري مي باشد. اگر يارانه به حمل و نقل عمومي پرداخت نشود همه چيز گران مي شود؛ ضمن اينکه قشر آسيب پذير جامعه از حمل و نقل عمومي استفاده مي کنند.

انصافي تاکيد کرد: در حال حاضر در حوزه حمل و نقل بار و مسافر وسائط نقليه با عمر ۵۰ سال وجود دارد، تعلل تا کي؟

وي تصريح کرد: چرا بايد سالانه ۴ ميليارد و ۶۰۰ ميليون ليتر سوخت اضافي بسوزانيم، هواي کشورمان را آلوده کنيم و بيماري هاي زيادي را در انسان ها توسعه دهيم؟ در حاليکه براي دولتمردان نوسازي اين ناوگان به راحتي امکان پذير است، عوارض آلايندگي اتوبوس و ميني بوس و کاميون هايي که بيش از ۲۰ سال عمر دارند حتي يورو يک هم نيستند.

رئيس اتحاديه مسافربري استان تهران در ادامه خاطر نشان ساخت: نوسازي ناوگان حمل و نقل براي بهداشت و سلامت جامعه لازم و ضرروي است. آلودگي هوا از سويي و اشاعه انواع بيماري ها و چه بسا تصادفات و اتفاقات بسيار ناگوار ناشي از فرسودگي اين ناوگان نبايد ناديده گرفته شود. آمارکشتار جاده اي اين نوع وسايل نقليه تکان دهنده است. در حاليکه براي دولتمردان نوسازي اين ناوگان به راحتي امکان پذير است. عوارض آلايندگي اتوبوس و ميني بوس و کاميون هايي که بيش از ۲۰ سال عمر دارند حتي يورو يک هم نيستند.

انصافي با اشاره به حمايت دولت ها و کشورها از حمل و نقل بيان داشت: در اکثر کشورهاي پيشرفته، دولت ها براي خريد وسائط نقليه عمومي و کشاورزي ۸۵ درصد يارانه و ۱۵ درصد سرمايه گذار پرداخت مي کند. اين امر باعث مي شود توليدات کشاورزي و حمل به بازار فروش ارزان تمام شود در نتيجه محصول به دست مصرف کننده ارزان مي رسد.

رئيس اتحاديه مسافربري استان تهران با طرح اين سوال که چرا يارانه هاي حمل و نقل تنها بايد در اختيار شهرداري ها قرار گيرد؟ افزود: اين يارانه ها را چرا مستقيم به توليدکنندگان يا و اردکنندگان نمي دهند؟ چرا تمام اقشار که مايل به سرمايه گذاري وسائط نقليه عمومي هستند نمي توانند از اين يارانه بهره ببرند؟ چرا نقش اتحاديه هايي صنفي را تضعيف کرده اند؟ اگر واقعاً نظرشان رفع مشکلات است کار را بايد به دست کاردانان صنفي بسپارند و دولت بايد تنها نظارت داشته باشد.

وي تاکيد کرد: دولت در کنار نظارت وظيفه دارد از ايجاد رانت و انحصار جلوگيري کند. قبل از انقلاب هر کسي مي توانست اتوبوس و کاميون و سواري وارد کند. در انحصار هيچ کسي نبود. در اين ميان حتي عوارض گمرکي حمل و نقل عمومي بايد صفر شود.

رئيس اتحاديه مسافربري استان تهران تاکيد کرد: طبق گزارش بانک جهاني تنها در شهر تهران سالانه ۸۶۰۰ تن آلاينده ايجاد مي شود که ۷۰ الي ۸۵ درصد متعلق به خودروهاي تجاري، اتوبوس، ميني بوس و کاميون مي باشد.

وي با ابراز تاسف از تزريق ۵۰۰۰ تن آلايندگي به هواي تهران گفت:. اين در حالي است که با ارائه و فروش مابه التفاوت سوخت سالانه ۴ ميليارد و ۶۰۰ ميليون ليتر با برنامه ريزي دقيق مي توان از وزارتخانه هاي مربوطه بويژه وزارت امور خارجه و صنعت و معدن و با دعوت از ماشين سازان بين المللي در ازاي فروش مابه التفاوت سوخت، ناوگان را نوسازي کرد. اين امر آلايندگي را به حداقل رسانده، هزينه هاي سنگين بهداشت را کاهش داده و در نتيجه هواي پاک استنشاق خواهيم کرد.

رئيس اتحاديه مسافربري استان تهران در پايان با اظهار اميدواري از تغيير روند موجود در ناوگان حمل و نقل شهري بيان داشت: اميد است مسئولان به خود بيايند و با بهره مندي از متخصصين محيط زيست، اقتصاددانان متبحر، تجار با تجربه و اصناف خبره، بدون تحميل افراد بي تجربه، حوزه حمل ونقل و ما را از سنگلاخ هاي نابود کننده، رانت و انحصارگيران نجات دهند.

 

 

اطلاعات تماس

  • آدرس : خیابان سرهنگ سخائی - روبروی پارکینگ امور خارجه - ساختمان شماره 40 - طبقه سوم
  • کد پستی : 1136834835

  • 66746467
    66746266
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

درباره اتحادیه

اتحادیه صنف مسافربری استان تهران با توجه به وجود تصاویری از مدیران و سوابق مستند از سال 1312 نه به صورت اتحادیه بلکه به صورت حرفه ای فعالیت داشته است. در گذشته به منظور حمل و نقل کالای پستی از اتومبیل هایی با اطاق سیمی استفاده می گردید، به تدریج با شکل گیری وسائل نقلیه و ورود کامیون و اتوبوس به بازار، مدیران موسسات باربری و مسافربری با مراجعه به اداره شهربانی و شهرداری مجوز اخذ نموده و امور حمل و نقل را در کشور انجام می دادندنمایش جزئیات

مسئولین اتحادیه