در گفت‌و‌گوی پانا با رئیس اتحادیه صنف مسافربری استان تهران مطرح شد:

صنف حمل و نقل با 40 درصد ظرفیت در حال فعالیت است

در تمام کشورهای توسعه یافته به کارخانجات و تولید یارانه پرداخت می‌کنند.

145

تهران(پانا)- رئیس اتحادیه صنف مسافربری استان تهران با اشاره به این مطلب که صنف ما با 40 درصد ظرفیت در حال فعالیت است می گوید زیرساخت های کشور باید اصلاح شود و با شعار درست شدنی نیست. دولت 3 درصد از مالیات بر ارزش افزوده را به سیستم حمل و نقل تزریق کند.

علی انصافی،رئیس اتحادیه بنگاه‌های مسافربری استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در پاسخ به این سوال که شرایط کرونا چه مشکلاتی برای کسب و کار شما ایجاد کرده است، گفت:‌«حدود 60 درصد از کار در این صنف خالی مانده است و با 40 درصد ظرفیت مشغول به فعالیت هستیم.»

وی افزود:‌«در تمام دنیا به اصناف کمک می‌کنند. مالیات شغلی راننده‌ها رقم ناچیزی است یعنی کسی که راننده اتوبوس یا مینی‌‌بوس است، سالیانه یک مالیات ناچیزی برایش در نظر می‌گیرند، از سازمان امور مالیاتی تقاضا کردیم که این رقم را از رانندگان دریافت نکنند.»

رئیس اتحادیه صنف مسافربری استان تهران افزود:«از دولت تقاضا کردیم که نگذارید به مدت سه ماه بیمه رانندگان خراب شود و سه ماه بیمه رانندگان را دولت تقبل کند و پرداخت کند یعنی جلوی اسم افرادی که بیمه را پرداخت می‌کنند عدد صفر را درج کنند و دولت خودش پرداخت کند.در ابتدا قبول کردند ولی بعد هیچ اقدامی صورت نگرفت.»

وی گفت: «‌ هیچ کمکی از طرف دستگاه‌های دولتی برای اصناف صورت نگرفته و‌ فقط کارخانه‌های لاستیک‌سازی حدود 80 درصد قیمت لاستیک را گران کردند. همه این عوامل تاثیرگذار است. وقتی که هزینه سرویس کارخانجات برای وسیله نقلیه گران می‌شود و کارخانه هم قیمت تولید را افزایش می‌دهد، رانندهای که می‌خواهد کالا را بخرد، ناچار است این گرانی را متقبل شود.»

انصافی گفت: «متاسفانه سازمان امور مالیاتی به این مسائل اصلا توجهی ندارد. صنف ما در شرایط کرونا با 40 درصد ظرفیت در حال فعالیت است. دولت باید در این شرایط، اصناف را مورد حمایت قرار دهد.»

وی افزود: «دولت از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده که دریافت میکند، 3 درصد آن بابت کمک به حمل و نقل عمومی است و از طرفی، حمل و نقل عمومی مورد استفاده افراد آسیب‌پذیر جامعه است. افرادی که وضعشان خوب است از خودروی شخصی استفاده می‌کنند. در نتیجه این گرانی متوجه قشر آسیب‌پذیر جامعه خواهد شد.»

رئیس اتحادیه صنف مسافربری استان تهران گفت:‌«در تمام کشورهای پیشرفته دنیا به کارخانجات یارانه می‌دهند، یعنی هر کسی که می‌خواهد آورده‌ای بیاورد به طور مثال راننده‌ای که می‌خواهد وسیله‌ای را بخرد و با آن کار کند سوبسید در نظر می‌گیرند، که در زمان دولت‌های قبل طبق تبصره 13 یک سری اتوبوس حائز دریافت سوبسید قرار میگرفتند یعنی 82.5درصد را دولت به کارخانجات پرداخت کرد و 17.5 درصد سهم راننده شد که آنهم به این شکل که طی یک تعهدنامه‌ای راننده موظف بود به مدت 5 یا 7سال در حمل و نقل عمومی کار ‌کند.»

وی افزود: «در حال حاضر کسی این کار را نمی‌کند وقتی قیمت اتوبوس 4 میلیارد تومان شده است دیگر توجیه اقتصادی ندارد که بیایند و کار ما را انجام دهند. کار صنف ما در حال مردن است. بارها به دولت گفتیم که باید کمک کنید. و سه در صد از مالیات بر ارزش افزوده که به برق و اب و گاز و غذا اختصاص می‌دهید به حمل و نقل عمومی پرداخت کنید.»

انصافی افزود:‌«لاستیک در گذشته در اختیار اتحادیه لاستیک و روغن بود و راننده‌ای که لاستیک می‌خواست یک نامه از طرف اتحادیه زده می‌شد و اگر راننده پولی نداشت اتحادیه یک نامه‌ای به اتحادیه لاستیک می نوشت و آن اتحادیه به راننده می‌گفت که از فلان عضو من بخر و راننده اگر پول نداشت توافقی و به شکل قسطی به مدت 4 تا 5 ماه لاستیک می‌خرید.»

وی افزود: «اکنون سامانه‌ای طراحی شده است که راننده دیگر قادر به خرید لاستیک نیست و یکسری دلال و واسطه‌گر کارخانجات خودرویی هستند که ظرف 24 ساعت سامانه را باز می‌کنند و بعد از این مدت می‌گویند که به طور مثال 30 هزار نفر نامنویسی کردند.»

رئیس اتحادیه صنف مسافربری استان تهران گفت:‌«قسمت برونشهری از ماشین‌های مدل بالاتری استفاده میکنند و قیمت ماشینشان بالاست، اگر تعداد صندلی ماشین 40 نفر است راننده با تعداد 7 یا 10 مسافر به مقصد حرکت می‌کند از طرفی وقتی گفته می‌شود که در ایام کرونا کسی با حمل و نقل عمومی تردد نکند مردم معمولا با ماشینهای شخصی تردد می‌کنند، صنف ما واقعا دچار مشکل شده و نمی‌دانیم چگونه مشکل را حل کنیم.»

وی گفت:‌«پولی که دولت بابت حمل و نقل عمومی به عنوان مالیات دریافت می‌کند به حمل و نقل عمومی اعم از وسیله نقلیه،‌مسافر یا بار تزریق کند.»

انصافی افزود:«حمل و نقل شاهرگ حیاتی هر مملکتی است به طور مثال در سیستان و بلوچستان مشغول کاشت هندوانه هستند و در تهران هندوانه را، مصرف می‌کنیم یعنی این بار توسط کامیون منتقل می‌شود و کامیونی که قبلا لاستیک را 500 تا 600 هزار تومان خریداری می‌کرد و اکنون 15 تا 17 میلیون تومان هزینه لاستیک می‌دهد ناچارا باری که از شهرهای جنوبی وارد تهران میشود نیز با قیمتی گرانتر به دست مصرف کننده میرسد.»

رئیس اتحادیه صنف مسافربری استان تهران گفت:‌«زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی کشور باید اصلاح شود و با شعار درست شدنی نیست.»

وی در پاسخ به این سوال که اعضای صنف شما چند نفر هستند گفت‌:« اعضای صنف ما که استانی هستیم 120 نفر است که در آن، حدود 10 هزار اتوبوس و مینی بوس و ون فعال هستند و شرکتهایی که پیمانکار هستند این وسایل نقلیه را زیرپوشش خود قرار میدهند که فعالیت کنند.»