رئيس اتحاديه مسافربري تهران اعمال قوانين دست و پاگير و بوروکراسي را عامل اصلي سردرگمي رانندگان در روزهاي اخير خواند و گفت: علاوه بر اين، کاهش سهميه سوخت اتوبوس ها آن هم در دو نوبت نشان داد که دولت نه تنها با اصناف همراه نيست بلکه ايشان را هر روز تحت فشار بيشتري قرار مي دهد.

علي انصافي، رئيس اتحاديه مسافربري تهران گفت: عليرغم درخواست هاي مکرر رانندگان براي تعويق چهارماهه اقساط وام ها، آنها سه ماه بيمه تامين اجتماعي را دريافت نکردند. ضمن اينکه تقاضاي ما اين بود که دولت به کمک اتحاديه حداقل سه ماه حقوق مصوب وزارت کار را پرداخت کند و ماليات شغلي وسائط نقليه را يکسال دريافت نکند که هيچکدام عملياتي نشد.

انصافي با اشاره به کاغهش سهيمه سوخت خودروهاي مسافربري ادامه داد: نه تنها دولت به هيچ يک از قول هاي خود عمل نکرد بلکه سهميه سوخت اتوبوس را که ابتدا سه هزار و ۲۰۰ ليتر بود به دو هزار و ۱۰۰ ليتر و بار ديگر به فاصله کم به هزار و ۷۵۰ ليتر تقليل داد. زماني که با دولت همکاري مي کنيم انتظار قدرشناسي داريم اما اين اقدام دولت نشان داد که نه تنها با اصناف همراه نيست بلکه ايشان را هر روز تحت فشار بيشتري قرار مي دهد. نرخ نفت و گاز با کارت در هر ليتر ۳۰۰ تومان و با قيمت آزاد هزار و ۲۰۰ تومان است. سهميه ميني بوس هزار و ۲۱۵ ليتر است که تا بيستم هر ماه تمام مي شود و ۱۰ روز مابقي در ماه را راننده بايد به صورت آزاد تامين سوخت کند.

رئيس اتحاديه مسافربري تهران تصريح کرد: روز به روز قوانين جديد تري اضافه مي شود و مسائل رانندگان را بيشتر مي کند؛ از جمله اينکه براي دريافت سوخت وسائط نقليه عمومي بايد پروانه فعاليت داشته باشند. به تازگي هم اعلام کرده اند که رانندگان بايد پروانه سوخت نيز اخذ کنند.

انصافي از ايجاد رکود در اين صنف خبر داد و گفت: به علت رکود بيش از حد، قيمت اتوبوس اسکانيا ۵۰۰ ميليون تومان ارزان شد زيرا کسي حاضر به سرمايه گذاري در اين زمينه نيست. تا زماني که لاستيک با همکاري اتحاديه لاستيک و روغن و اتحاديه مسافربري و تخصيص لاستيک توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به اتحاديه توزيع مي شد، نرخ لاستيک نه تنها در تهران بلکه در تمام کشور شکسته شد. از زماني که توزيع لاستيک از طريق سامانه انجام شد نه تنها کسي نتوانست لاستيک دريافت کند بلکه قيمت ها دو برابر شد.

به گفته رئيس اتحاديه مسافربري تهران براي هر کاي بايد بسترهاي آن موضوع فراهم شود. اگر کارهاي مربوط به اتحاديه را به خود اتحاديه بسپارند مسئله به راحتي حل خواهد شد اما متاسفانه افراد غيرمتخصص تصميم گيرنده هستند.

وي درباره عمر وسائط نقليه در کشور و نوسازي آنها گفت: عمر وسائط نقليه در کشورهاي پيشرفته پنج سال است و از آن به بعد از رده خارج مي شوند. عمر وسائط نقليه عمومي مسافر داخل تهران اکثراً بين ۱۵ تا ۲۰ سال است و تابحال هيچ عمل مثبتي براي نوسازي اين ناوگان که با جان انسان ها سروکار دارد، انجام نشده است. اگر عرضه زياد باشد تقاضا متعادل و بهينه مي شود و رانندگان با خاطري آسوده به تعويض و خريد وسائط خود اقدام مي کنند.