رئیس اتحادیه صنف مسافربری استان تهران

در ایام نوروز هیچ گونه مشکلی برای تردد افراد نداریم/اجرای تبصره ۱۳ حمل و نقل شهری دوام و بقای رانندگان و نوسازی ناوگان حمل و

نقل را به ارمغان می آورد

رئیس اتحادیه صنف مسافربری استان تهران در رابطه با برنامه ریزی برای سرویس دهی ایام نوروز بیان داشت: با برنامه ای دقیق و مدونی که  از سوی اتحادیه طراحی شده افراد  فعال در ایام نوروز در تردد هیچ گونه مشکلی نخواهند داشت.

علی انصافی رئیس اتحادیه صنف مسافربری استان تهران گفت: با توجه به اینکه برخی از سازمان ها و ارگانها مانند پالایشگاه ها- صدا و سیما- مراکز پلیس- بیمارستان ها- هتل ها و …  در ایام نوروز تعطیل نبوده  و فعال هستند و نیاز به سرویس دهی این مراکز  وجود دارد، برنامه ای دقیق و مدونی از سوی اتحادیه طراحی شده تا این افراد برای تردد در ایام عید، هیچ گونه مشکلی نداشته باشند.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که حدود ۹ سال است که با آن درگیر هستیم  ادامه دار نبودن اجرای تبصره ۱۳ حمل و نقل شهری است، این تبصره در زمان دولت دهم تصویب و اجرا شد و تا سال ۱۳۹۰ ادامه داشت که اجرای آن به دوام و بقای رانندگان و نوسازی ناوگان حمل و نقل بسیار کمک شایانی نمود.

انصافی در ادامه افزود: در زمان دولت دهم تبصره ۱۳، دولت را متعهد کرد تا از منبع درآمدهای مالیات، معادل ۸۲/۵ درصد از مبلغ وسایل نقیله عمومی شهری را به سازندگان خودرو بدهد و تنها هفده و نیم درصد باقی را رانندگان طی ۱۰ سال پرداخت نمایند و رانندگان نیز متعهد شدند تا ۱۰ سال این وسایل در خدمت و تردد عمومی قرار بگیرد ، این موضوع شرایط را بسیار تسهیل کرد و باعث نوسازی ناوگان شهری گردید و رانندگان نیز با خیالی آسوده به تهیه رزق و روزی می پرداختند اما با قطع شدن این شرایط و عدم نوسازی ناوگان شهری، زیانهای زیادی به رانندگان و فضای سلامت هوای شهری شده است.

پیشکسوت صنفی مسافربری

محمد مهدی عطار باشی متولد ۱۳۲۳ شهر مقدس مشهد، از پنج سالگی به اتفاق خانواده به تهران نقل مکان کرده و در محله فخر آباد تهران سکونت گزید. با وی گفت و گویی به شرح ذیل انجام گرفت.

لطفاً از دوران علاقمندی به شغل خود بگویید.

حدوداً ۱۴ ساله بودم که رانندگی می کردم و به لطف پدرم ، وسیله نقلیه داشتم، به محض اخذ گواهینامه رانندگی ، در کنار پدرم با خودرو فولکس واگن شروع به کار نمودم، با این وسیله نقلیه آموزش رانندگی می دادند و گواهینامه صادر می نمودند، جابجایی سرویس های مدارس و … نیز با این وسیله صورت می گرفت.

چه فعالیت هایی در اتحادیه صنف مسافربری داشتید؟

حدود ۶۰ سال است که در این صنف فعالیت دارم و از سال ۱۳۶۲ با تاسیس دفتر مسافربری اتو شاهین عضویت اتحادیه صنف مسافربری را اخذ نمودم ، اوایل با فولکس واگن و بعدها با مینی بوس های بنز مشغول جابجایی و فعالیت در این عرصه شدم، به سال ۱۳۷۵ وارد هیات مدیره اتحادیه شده و سال ها با عنوان نایب رئیس مشغول خدمت گذاری به این صنف بوده ام و اکنون با همکاری هئیت مدیره اتحادیه وظائف صنفی خود را انجام می دهم.

مهمترین اتفاقاتی که در این دوره ها با آن مواجه بوده اید چه بوده است؟

سال های زیادی با دوست و همکار خوب، وفادار و پرتلاشم علی انصافی در کنار دیگر اعضای هئیت مدیره اتحادیه مشغول کار بوده ایم و  باهم برای حل بحران هایی که روزهای متوالی رانندگان وسایل نقلیه این صنف با آن روبه رو بوده اند، تلاش کرده ایم، هر گاه که توانسته ایم مشکلات رانندگان را کم و یا حذف نماییم بسیار خوشحال بوده و رضایت داشته ایم ، چرا که رانندگان تنها سرمایه زندگی شان  و ممر درآمدشان وسیله نقلیه ای است که با آن تردد می کنند، روزهایی را گذرانده اند که برای تهیه لاستیک و لوازم یدکی با مشکل روبه رو بوده و هستند، لاستیک مناسب و نو می تواند جان شان را محافظت کند؛ اما روزهایی بوده که این امکان برای تهیه لاستیک نبوده که راننده نهایتاً  مجبور می شده با ماشین خود کار نکند؛ چرا که به جهت تعهدات و وجدان کاری، نمی تواند جان انسان ها را به خطر بیاندازد و با لاستیک های فرسوده ، افراد را جابجا کند. پس تلاش نمودیم تا حواله های لاستیک را در نوبت های مختلف تهیه و به رانندگان برای دریافت لاستیک بگیریم، که این موضوع باعث خوشحالی بسیار زیاد رانندگان گردید.

توصیه شما به جوانانی که می خواهند به مانند شما این شغل را انتخاب کنند چیست؟

در شرایط کنونی با توجه به گرانی بسیار در ماشین آلات و لوازم یدکی ، نمی توان انتظار داشت که جوانان با سرمایه های خود به تنهایی بتوانند در این صنف فعالیت و رشد کنند، چراکه درآمد در این صنف با هزینه ها و خرجکرد برابری نمی کند، مدت زیادی است که بنده به جهت همین گرانی و کمبود وسیله نقلیه و لوازم یدکی آن ، زیان های زیادی برای تعهدات خود در قرادادهای سرویس های عمومی پرداخت کرده و می کنم تا جایی که سرمایه چندین ساله ام رو به نابودی است، یک جوانی که می خواهد تازه شروع کند ، آیا می تواند دوام بیاورد، در مدت کوتاهی نه تنها سود نمی کند؛ بلکه باید تمام سرمایه اش را یکجا بگذارد و برود.