رئیس اتاق اصناف ایران: مالیات را افزایش ندهید

علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران در گفتوگو با روزنامه کسب‌وکار به سوالات مختلف این روزنامه پاسخ داد که متن آن به شرح زیر است:

 *جناب آقای فاضلی به نظر شما آیا مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند راهکار مناسبی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشد؟

 کاهش درآمدهای نفتی و توجه به تامین مالی دولت و جبران کسری بودجه با اتکا به درآمدهای مالیاتی از دغدغه های مهم حال حاضر دولت است. گاها می‌شنویم که اقتصاددانانی گرفتن مالیات بر ارزش افزوده را راه حلی مطمئن و بدون تاثیرات مخرب بر اقتصاد و به خصوص تورم می‌دانند. از نظر اینجانب هم با توجه به پایین بودن سهم مالیات( نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی) در کشور ما و مشکلات و نارسایی‌های فراوان موجود در نظام مالیاتی آن، نیاز به یک سیستم مالیاتی جدید با روشی کارا بتواند درآمد مالیاتی قابل توجهی داشته باشد، کاملا وجود دارد و سیستم مالیات بر ارزش افزوده نیز می‌تواند جایگزین و ابزاری بسیار مناسب باشد.

 *اجرای مالیات بر ارزش افزوده چه آثاری در اقتصاد کشور خواهد داشت؟

 اجرای مالیات بر ارزش افزوده، آثار اقتصادی متعددی بر جای خواهد گذاشت که می‌توان این آثار را به ۳ دسته کلی تقسیم کرد، آثار قیمتی(تورمی)، آثار توزیعی و آثار درآمدی. از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که تورم یا همان افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، متقابلا روی میزان مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات اثرگذار باشد. با توجه به اینکه تورم همواره از موضوعات بسیار مهم در کشور ماست که طی سال‌های اخیر میزان رشد آن بسیار زیاد بوده به نحوی که نرخ آن در هر سال افزایش فراوانی داشته و قدرت خرید مردم کمتر شده است، این نگرانی وجود دارد که اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده آن هم در شرایطی که کشور از یک سو با تورم شدید ساختاری و از سوی دیگر با تورم ناشی از تحریم‌ها دست به گریبان است، در نهایت موجب افزایش تورم افسار گسیخته در کشور شود.

 *تجربه کشورهای دیگر درباره مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

 اصولا ابزار مالیات بر ارزش افزوده در بعضی از کشورها در شرایط رونق توانسته مفید واقع شود اما بررسی سوابق اجرای مالیات بر ارزش افزوده در کشورهای مختلف نشان از تاثیرات مختلف بر اساس ساختار اقتصادی آن کشور دارد و نمی‌توان بررسی تجارب خاص را الگویی برای ایران قرار داد.

 *آیا تورم موجود در کشور فقط ناشی از این موضوع است؟

 تجزیه و تحلیل آثار تورمی معرفی سیستم مالیات بر ارزش افزوده در شرایط موجود ایران نمی‌تواند بدون درنظر گرفتن وضعیت اقتصادی و به ویژه تراز بودجه دولت مطرح شود.تقریبا دوره طولانی است که دولت با کسری بودجه مواجه بوده و اگر بعضی از اقلام درآمد بودجه دولت را که در واقع روش جبران کسری بودجه هستند ( فروش اوراق مشارکت ، فروش دارایی های دولت) خارج کنیم، کسر بودجه قابل توجهی را طی سال های گذشته شاهد بوده ایم. از سوی دیگر مطالعات نشان داده که عامل اصلی تورم در اقتصاد ایران افزایش نقدینگی ناشی از کسری بودجه دولت است. از سوی دیگر فقدان نظام جامع اطلاعات مالیاتی، نبودن نرخ‌های مالیاتی متعدد در بخش‌های مختلف اقتصادی، معافیت‌های وسیع و متنوع، اعمال نظرات شخصی در فرایند وصول مالیات‌ها، عدم تسلط کافی برخی از ماموران مالیاتی به اجرای صحیح قوانین و مقررات مربوطه، گسترش فساد در برخی از حوزه‌های مالیاتی به دلیل ناکافی بودن نظارت‌های فنی بر فرایندهای تشخیص و وصول مالیات از جمله مهم‌ترین آسیب‌ها و کاستی‌های نظام مالیاتی محسوب می‌شوند که در مجموع موجب شده تا نظام مالیاتی در ایران در حوزه‌های نظارت و اجرا از کارایی لازم بهره‌مند نباشد.

 *در مجموع توصیه شما برای سیاست‌گذاران کشور در حوزه مالیاتی چیست؟

هر چند در حالت کلی این نظام مالیاتی می‌تواند جایگزینی مناسب برای مالیات‌های درآمدی باشد ولی با توجه به نکات گفته شده این نوع مالیات در ایران با توجه به وضعیت فعلی می‌تواند موجب تغییر در قیمت‌های نسبی کالاها و خدمات تولدی شود و از این طریق تقاضای موثر برای این کالاها و خدمات را متاثر سازد. در نتیجه تغییر در تقاضا، خود می‌تواند سبب بروز فشارهای تورمی در اقتصاد شود. البته باید به این نکته توجه کرد که در صورت جایگزینی مالیات بر ارزش افزوده به جای مالیات‌های دیگر نظیر مالیات بر فروش یا مصرف، باید انتظار داشت که سطح قیمت‌ها به طور قطع افزایش یابد.در هر حال تصمیم‌گیری درباره چگونگی اثرگذاری مالیات بر ارزش افزوده بر سطح قیمت‌ها از طریق اثر جانشینی ایجاد شده، بستگی به شناسایی تغییرات در قیمت‌های نسبی کالاها و خدمات و همچنین تشخیص نحوه اثرگذاری قیمت‌های نسبی دارد.بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد افزایش میزان مالیات بر ارزش افزوده سبب کاهش میزان تولید ناخالص ملی می‌شود که در نهایت این امر می‌تواند موجب افزایش میزان تورم موجود در جامعه شود و با توجه به وضعیت رکودی موجود در کشور برنامه‌های خروج از رکود را هم تحت تاثیر خود قرار دهد. بنابراین دولت محترم بر اساس موارد گفته شده باید در سیاست‌های مالیاتی خود با توجه به وضعیت خاص کشور تجدید نظر کند.

 

  • اخبار مالیاتی
  • اخبار تامین اجتماعی
26 خرداد

ضریب های اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور

  ضریب های اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور - بخش مرتبط با اعضای صنف مسافربری استان تهران         دانلود کامل لیست کلیه کسب و کارها       ...

ادامه مطلب...
13 مهر
17 شهریور
09 تیر
09 تیر
02 بهمن

تقسیط بدهی کارفرمایان بیش از ۳۶ تا ۶۰ قسط

آخرین بخشنامه سازمان تامین اجتماعی در مورد تقسیط بدهی کارفرمایان بیش از ۳۶ تا ۶۰ قسط

ادامه مطلب...
21 آذر

شرایط مرخصی خاص کارگر

✍️ پرسش ؛ در موارد خاص مانند فوت بستگان نزديك و يا ازدواج، آيا كارگر بايد از مرخصي سالانه خود استفاده كند يا مرخصي خاصي براي او در قانون كار در نظر گرفته شده است؟ ✅ پاسخ ؛ طبق ماده 73 قانون كار كليه ...

ادامه مطلب...
21 آذر

حقوق قابل مطالبه شما از شعبه تامین اجتماعی خود

کارفرمایان همیشه دقت داشته باشید که طبق قانون تامین اجتماعی دارای حقوق زیر هستید و می توانید آن را از شعبه تامین اجتماعی خود مطالبه کنید: ✅ اطلاع از مستنداتی (قوانین، مقررات و دستورالعمل) که مبنای ...

ادامه مطلب...

سهیل میرمهدى رئیس اتحادیه

مهدی خیرخواه نائب رئیس اول اتحادیه

بهزاد کاظمی نائب رئیس دوم اتحادیه

احمد رامهران خزانه دار اتحادیه

حسین زمردی دبیر اتحادیه

علیرضا توکلی بازرس هیئت مدیره

gallerybus

 

 

 

modir

اعضای اتحادیه

اعضای محترم اتحادیه مسافربری استان تهران

تاریخچه اتحادیه

اتحادیه صنف مسافربری استان تهران با توجه به وجود تصاویری از مدیران و سوابق مستند از سال 1312 نه به صورت اتحادیه بلکه به صورت حرفه ای فعالیت داشته است. در گذشته به منظور حمل و نقل کالای پستی از اتومبیل هایی با اطاق سیمی استفاده می گردید، به تدریج با شکل گیری وسائل نقلیه و ورود کامیون و اتوبوس به بازار، مدیران موسسات باربری و مسافربری با مراجعه به اداره شهربانی و شهرداری مجوز اخذ نموده و امور حمل و نقل را در کشور انجام می دادند.

از سال 1350 با تصویب قانون اطاق اصناف پایتخت ، فعالیت باربری و مسافربری از یکدیگر مجزا گردیده و مدیران مربوطه موظف به اخذ پروانه كسب از این اطاق شدند.

اتحادیه پس از به ثبت رسیدن در وزارت کار، رسماً مبادرت به صدور پروانه كسب نموده و در دو رسته برون شهری و درون شهری شروع به فعالیت کرد.

وضعیت اتحادیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامى 

متعاقب پیروزی انقلاب اسلامی، در سال 1359 شهرداری تهران پیرو دعوت های متوالی از هیئت مدیره اتحادیه صنف مسافربری در خصوص انتقال فعالیت 64 شرکت و موسسه گاراژهای مسافربری بین شهری به ترمینال جنوب که هنوز ساخت آن تمام نشده بود و مخالفت هیئت مدیره وقت اتحادیه، در سال 59، جهت جلوگیری از تردد اتوبوس های بین شهری در شهر تهران مبادرت به تقدیم لایحه ای به شورای انقلاب نمود و این جابجایی در شورا به تصویب رسید. از آنجا که ترمینال جنوب دارای 17 غرفه بود لذا تعدادی گاراژدارها از تغییر محل فعالیت خود به ترمینال جنوب امتناع می ورزیدند لذا اجرای طرح جابجایی به حجت الاسلام خلخالی، حاکم شرع وقت تهران تفویض گردید. مشارالیه دستور جوش دادن درب گاراژها را در نیمه شبی داد، فردای آن روز مدیران با مراجعه به ایشان متعهد شدند ظرف 48 ساعت، فعالیت خود را با توجه به ادغام اتحادیه به 17 غرفه ترمینال جنوب انتقال دهند از آنجا که ساختمان ترمینال آماده بهره برداری نبود، کلیه پرسنل گاراژها در اطراف ساختمان ترمینال که به صورت استوانه می باشد مستقر شده و تقریبآ پس از 20 روز با انجام قرعه کشی در غرفه ها استقرار پیدا کردند. پس از یک ماه به همان واحدهای مستقر در 17 غرفه دستور داده شد که از طریق انتخابات میان کارکنان و رانندگان تحت پوشش، مبادرت به تشکیل شرکت تعاونی مسافربری نمایند، در این انتخابات هیچ یک از مدیران و سهام داران شرکت های مسافربری شرکت نداشتند و بدین ترتیب حق و حقوق کسبی آنها با وجود داشتن سابقه فعالیت 30 الی 50 ساله از بین رفت !

در مرحله اول به دلیل این که گاراژها در طرح پارکینگ نقشه جامع شهر قرار داشتند از تغییر شغل و شروع به کار دیگر آنها جلوگیری به عمل آمد، پس از اقداماتی که به وسیله اتحادیه از طریق تقدیم دادخواست به دیوان عدالت اداری صورت گرفت، باتغييرشغلى كه با قوانين شهرداری مطابقت داشته باشد، موافقت نمود ولی اکثر صاحبان گاراژها، مشاغل دیگر را قبول نکرده و در نتیجه 80% آنها پس از مدتی منزوی شدند و در منازل خود دیار فانی را وداع کردند.

شرح تشکیل هیئت رئیسه اتحادیه پس از انتقال گاراژها به ترمینال جنوب

با انتقال فعالیت 64 گاراژ به ترمینال جنوب، برابر مصوبه شورای انقلاب اسلامی، نظر به این که فعالیت شغلی گاراژدارها به محل دیگری منتقل گردیده عملا ً پروانه هایشان باطل شد لذا در سال59 با تشکیل کمیته امور صنفی این اتحادیه دارای 5 عضو پروانه دار از اتاق اصناف در رسته درون شهری بود ضمن اینکه 25 نفر از افراد بدون پروانه در رسته درون شهری مشغول فعالیت بوده و در اتحادیه برای اخذ پروانه درون شهری تشکیل پرونده داده بودند. این افراد با توافق امور اتحادیه های کمیته امور صنفی تا اوایل سال 61 موفق به اخذ پروانه شده و تعداد اعضا به 34 نفر رسید که طبق قانون نظام صنفی آن زمان مصوبه شورای انقلاب، برای تشکیل اتحادیه درون شهری وانجام انتخابات انجام و 5 عضو هیئت مدیر برگزیده شد که پس از تایید کمیته امور صنفی، انتخابات در وزارت کشور نیز طبق ماده 10 مورد تایید قرار گرفت. به تدریج اتحادیه قوی شده و همکاری خود را با نهادها و مجمع، همانند سایر اتحادیه ها انجام داد .

اطلاعات مورد نیاز

اطلاعات تماس

  • آدرس : خیابان سرهنگ سخائی - روبروی پارکینگ امور خارجه - ساختمان شماره 40 - طبقه سوم
  • کد پستی : 1136834835

  • 66746467
    66746266
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

درباره اتحادیه

اتحادیه صنف مسافربری استان تهران با توجه به وجود تصاویری از مدیران و سوابق مستند از سال 1312 نه به صورت اتحادیه بلکه به صورت حرفه ای فعالیت داشته است. در گذشته به منظور حمل و نقل کالای پستی از اتومبیل هایی با اطاق سیمی استفاده می گردید، به تدریج با شکل گیری وسائل نقلیه و ورود کامیون و اتوبوس به بازار، مدیران موسسات باربری و مسافربری با مراجعه به اداره شهربانی و شهرداری مجوز اخذ نموده و امور حمل و نقل را در کشور انجام می دادندنمایش جزئیات

مسئولین اتحادیه