علی انصافی رئیس اتحادیه صنف مسافربری استان تهران در مصاحبه با روزنامه صمت مطرح کرد :

معاینه فنی اتوبوس و مینی بوس های بالای 10 سال برقرار گردد

 

 

از دور خارج کردن مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های فرسوده در راستای حمایت از هوای پاک، امر مهمی است اما اجرای هر کار مهمی نیازمند فراهم شدن مقدمات و زیرساخت‌های آن است.

هیات وزیران درباره مینی‌بوس و اتوبوس‌های فرسوده تصمیمی گرفته‌اند که اجرای آن نیازمند همکاری نهادهای گوناگون است. به‌طور نمونه از دور خارج کردن مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های فرسوده نیازمند جایگزین شدن مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های جدید است. حال اینکه برآورده کردن این نیاز پیش‌بینی نشده است. ماجرا از این قرار است که ۱۸ مهر ۹۷ هیات وزیران به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی به استناد ماده ۸ قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ تصمیم می‌گیرند مینی‌بوس و اتوبوس‌های دیزلی که سن فرسودگی آنها ۱۵ سال بود، به ۱۰ سال کاهش داده شود اما متاسفانه این تصمیم بدون مشورت با دست‌اندرکاران این صنف گرفته شده است و از آنها جویا نشده‌اند که اجرای این کار چه مشکلاتی را در شهر پیش می‌آورد. اتحادیه مسافربری تهران، سرویس کارکنان کارخانه‌ها، اداره‌ها، پالایشگاه‌ها و... را با حدود ۱۰ هزار اتوبوس، مینی‌بوس و ون تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران و در شهرک‌های صنعتی برعهده دارد. از این تعداد فقط حدود ۵درصد آنها در محدوده طرح ترافیک تردد دارند اما متاسفانه مراکز معاینه فنی از دادن معاینه فنی به وسائط نقلیه دیزلی بالای ۱۰ سال خودداری می‌کنند و رانندگان به دلیل نداشتن معاینه فنی هر روز جریمه می‌شوند. حال اینکه اگر دولت می‌توانست در نوسازی حمل‌ونقل کمک کند، حرفی نبود اما کارخانه‌های سازنده اتوبوس و مینی‌بوس به میزان کافی تولید نمی‌کنند. از سوی دیگر نرخ تولیدات هم بالاست. به‌طور نمونه ون هیوندا اچ ۳۵۰، ۹۰۰ میلیون تومان و اتوبوس اسکانیا ۳ میلیارد تومان است. چه‌کسی می‌تواند با این نرخ‌های سرسام‌آور سرمایه‌گذاری کند.

وقتی موضوعی به هیات دولت پیشنهاد می‌شود، آنها باید همه جوانب کار و مشکلات و معضلاتی که در پی آن ایجاد می‌شود را مدنظر قرار دهند. درحال‌حاضر بسیاری از دارندگان و رانندگان اینگونه وسائط نقلیه نمی‌توانند معاینه فنی دریافت کنند و به‌شدت در مضیقه معیشتی قرار گرفته‌اند. باید از افرادی که این مصوبه را تصویب کرده‌اند پرسید که فکر کرده‌اند این رانندگان چه باید کنند؟ و نکته دیگر اینکه اگر این وسائط نقلیه زمین‌گیر شوند آیا می‌دانند که تولید کارخانه‌هایی که کارگران‌شان با این وسائط نقلیه جابه‌جا می‌شوند، به صفر نزدیک می‌شود؟ اینها هر کدام مشکلات بزرگ‌تری نسبت به هوای آلاینده در مناطق دور از طرح ترافیک است. همچنان که گفته شد فقط ۵درصد این وسائط نقلیه در محدوده طرح ترافیک تردد دارند. برای اینکه شرایط پیش‌آمده را بهتر درک کنیم، لازم است بگوییم که ۸۰درصد وسائط نقلیه که درحال‌حاضر در خدمت بخش تولید هستند، عمری بین ۱۲ تا ۲۰ سال دارند. حال اینکه از مسئولان انتظار داریم به مراکز معاینه فنی دستور دهند تا زمانی که این اتوبوس، مینی‌بوس و ون‌ها نوسازی نشده‌اند، شرایط معاینه فنی برقرار باشد.

 

 

اطلاعات تماس

  • آدرس : خیابان سرهنگ سخائی - روبروی پارکینگ امور خارجه - ساختمان شماره 40 - طبقه سوم
  • کد پستی : 1136834835

  • 66746467
    66746266
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

درباره اتحادیه

اتحادیه صنف مسافربری استان تهران با توجه به وجود تصاویری از مدیران و سوابق مستند از سال 1312 نه به صورت اتحادیه بلکه به صورت حرفه ای فعالیت داشته است. در گذشته به منظور حمل و نقل کالای پستی از اتومبیل هایی با اطاق سیمی استفاده می گردید، به تدریج با شکل گیری وسائل نقلیه و ورود کامیون و اتوبوس به بازار، مدیران موسسات باربری و مسافربری با مراجعه به اداره شهربانی و شهرداری مجوز اخذ نموده و امور حمل و نقل را در کشور انجام می دادندنمایش جزئیات

مسئولین اتحادیه